søndag den 27. maj 2012

Variation over temaet rabarberkage

Jeg elsker bare rabarber og kan spise dem hele sommeren, men man er jo nødtil at variere det lidt hvordan man spiser det. I den seneste tid har jeg spise det som grød med mælk, som kompot til kød og som kage med makroner og flødeskum, mums, mums.
Men her i weekenden skulle der prøve noget nyt, tænkte at jeg måtte prøve en kølende rababerkage så her kommer opskriften.

Rabarberkompot
300g rabarber
150g sukker
1 tsk vaniliesukker.
2 spsk vand

Rabarber snittes og kommes i gryde med de øvrige ingredienser, koges 5-10 min. Lad køle

Is
2 æggeblommer
2-3 spsk sukker
½ tsk vanilie
1/4 l fløde

Pisk æggeblommer,sukker og vanilie let og luftigt. Pisk fløden og vend det sammen.

Marengs
2 æggehvider
150 g sukker.

Pisk hviderne stive og tilsæt sukker af 5-6 gange så det bliver en sej masse. Sprøgt ud på en plade med sprøgtepose og bage i 125 grader varm ovn i 60-90 min alt efter hvor store de er.

Kom kompot i bunden af et glas, top med et par kugler is og læg marengs øverst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar